Amikor a csapattársad, a legádázabb ellenfeled

Szokás mondani, a Forma 1-ben a legnagyobb ellenfeled a csapattársad. Nem véletlenül. Ő az egyetlen pilóta, aki pontosan ugyanolyan autóban ül, mint te, ő az egyetlen, aki ellen egy vereség igazán be tud árazni. A közel két órás verseny során rengeteg dolog történhet, ami befolyásolhatja a pontverseny állását, előfordulhat olyan, hogy egy pilóta sorozatos technikai gondokkal küzd, miközben a csapattársát kevésbé érik ilyen hátrányok. Elég csak az előző szezonra, és a Red Bullra gondolni, ahol Ricciardo folyamatosan szenvedett a technikával, Verstappent pedig fele annyi gond nem érte. Így talán célszerű megnézni azt, hogy azonos körülmények között, egy körön mit tudnak egymáshoz képest a csapattársak. Lássuk, hogy a szezon 10. futama után, hogy állnak csapaton belül az időmérőkön a versenyzők!

f1_idomero.png

Minden esetben az első helyen feltüntetett pilótáé az első oszlop, a másodiké a második. Tehát Hamilton kék, Bottas sárga, Vettel kék, Leclerc sárga és így tovább. Két csapatnál van óriási dominancia: az egyik a Racing Poing a másik a Williams. Előbbinél Perez veri agyon Strollt, utóbbinál az újonc Russell, a nagy visszatérő Kubicát. 10-0, ezt lehetetlen megmagyarázni, talán a Perez-Stroll csata nem meglepő, a kanadai versenyző egyedül a családi hátterének köszönheti, hogy a legjobbak között versenyezhet, nem tehetségének, tudásának. Szomorú, hogy egy ennyire gyenge pilóta vette el Ocon helyét. Perez pedig ha nem is klasszis pilóta, annyira azért jó, hogy könnyedén győzze le a kanadai csapattársát. A Williams helyzete érdekesebb. Maga az autó ugyan vezethetetlen, és vélhetően pontok nélkül fogják zárni a szezont, de Russell személyében talán a jövő egyik nagy világbajnoka mutatkozik be a brit istállónál. Kubica nyolc hosszú év után tért vissza, talán a keze még mindig nem teljesen egészséges, de ne legyen kétségünk, nem a lengyel pilóta felejtett el vezetni, egyszerűen ennyire erős a csapattársa. Megkockáztatom, hogy jó pár pilóta lenne a mezőnyben, aki ellen nem nullázni a lengyel.

Hasonlóan komoly Verstappen előnye is a pocsékul teljesítő Gasly ellen, és ne csapjon be minket a 9-1: kanadai sárgazászlónak köszönhető, hogy nem 10-0 az állás. Sajnos a francia versenyző teljesítménye időmérőkön és versenyeken is elmarad csapattársáétól, nem lenne meglepő, ha 2020-ben már nem ő ülne a Red Bull Honda volánja mögött. Szintén nagy a különbség a gyári Renaultnál, ahol Ricciardo már 8-2-re vezet Hülkenberg ellen. Hülkenberg klasszikusan jó időmérős pilótának számított a középmezőnyben, miközben Ricciardo egy körön soha nem volt igazán erős a Red Bullnál. Hülkenberg tavaly Sainzot verte (13-8), előtte Palmert (16-0), miközben az ausztrál mindkét évben alulmaradt Verstappen ellen. Ennek ellenére idén talán minden eddiginél jobban megmutatkozik a különbség a középmezőny és az élmezőny pilótái között: Ricciardo egyelőre nagyon simán veri Hülkenberget. Talán ez az év mutatja meg legjobban azt, hogy a német versenyző miért nem került soha top csapatokhoz. A Haas-nál is viszonylag nagy a fölénye Magnussennek, aki 7-3-ra vezet Grosjeanhoz képest. A svájci-francia pilóta hónapjai talán már megvannak számlálva a Forma 1 mezőnyében, folyamatosan alulmarad csapattársához képest, és ami még nagyobb baj, a pontokat sem hozza. A szombati napokon Norris is jobban teljesít, mint Sainz, igaz ott jelentősen megfordul mindez vasárnapra, az időmérős 7-3-ból vasárnap 3-6-lett a rutinosabb pilóta javára. Mindenesetre Russellhez hasonlóan Norris is óriási tehetségnek tűnik, igaz Sainzot eddig jellemzően csapattársai letudták győzni egy körön.

Egyaránt 6-4 az állás a Mercedesnél, a Ferrarinál és az Alfa Romeonál. Mindenhol a rutinosabb pilóta javára, de amíg tavaly Bottas 15-6-ra kapott ki Hamiltontól, addig idén meglepően jól tudja tartani a tempót a címvédővel. A Ferrarinál pedig a Leclerc okoz egyre nagyobb gondot Vettelnek. A négyszeres világbajnok az elmúlt években könnyű helyzetben volt, az öregedő, egyre motiválatlanabb második-számú pilóta helyzetébe beletörődő Raikkönen ellen, őt simán verni tudta. De Leclerc anno Ricciardohoz hasonlóan fiatal, gyors, tehetséges és még roppant éhes a sikerre. A 6-4 is becsapós lehet, hiszen Leclerc Bakuban egyértelműen gyorsabb volt, mint Vettel, amíg nem hibázott óriásit, Monacoban pedig épp Vettel miatt esett ki, az olasz istálló ezredik kapitális taktikai hibája miatt. Igaz, Vettelnél pedig Ausztriában mondott csődöt a gép, de alapvetően roppant szoros, és érdekes a köztük zajló csata. Hasonló a helyzet az Alfáknál, Giovinazzinak ugyan pocsékul indult a szezonja, de egyre komolyabban kezdi magát összekapni, és Németországban akár már egyenlíthet is a finn világbajnok csapattárs ellen. 10 futam után egyetlen csapatnál áll döntetlenre a csata, a Torro Rossonál, ahol a visszatérő Kvyat és az újonc Albon nem bír egymással egyelőre.